איך מתמודדים עם כניסה של מתחרים חדשים לעמוד תוצאות חיפוש ראשון בגוגל?
שולטים בנישה שלכם ביד רמה? ממוקמים בעמוד ראשון בגוגל ובתוצאות חיפוש הראשונות של כל מילות המפתח החשובות? נהנים מטראפיק אורגני יציב של גולשים, שהופכים ללקוחות משלמים עם יחס המרה מדהים? זה בדיוק הזמן להתחיל לדאוג…
בשנים האחרונות גוגל הקפיצה לכמה וכמה בעלי עסקים את הלב עם כל שינוי באלגוריתם החיפוש שלה. עסקים שהיו רגילים לתנועה איכותית של גולשים שמגיעים בכל יום לאתר בית העסק, מצאו את עצמם חווים ירידה דרסטית בתנועה לאתר, בגלל שינוי בתצורת ההצגה של תוצאות החיפוש. עולם התוצאות העשירות, השינויים במיקומים, העדכונים המתייחסים לעולם המובייל ותוצאות האפס שהפכו להיות עניין פופולרי של ממש – כל אלה ממשיכים להשפיע כל הזמן על המראה של המותג במנועי החיפוש השונים.
אבל במאמר הזה, אני רוצה להתייחס לשינוי בסביבת התחרות שלא מתייחס למנוע החיפוש, אלא דווקא לכניסה של מתחרה חדש. מה שמאפיין בהרבה מקרים פעילות של מתחרה כזה, הוא הרבה אמביציה, כח רצון, התמדה ותקציב, שמאפשרים לו לפעול בזירה שבה למתחרים שלא נערכו לכך, קשה יותר להגיב.
אז מה בדיוק אתם צריכים לעשות, אם אתם מזהים לפתע בדפי תוצאות החיפוש מתחרה שלא הכרתם בחיפוש אחר מילות המפתח הנישתיות מעולם התוכן שלכם? הנה 8 דרכי פעולה אפשריות:
אפשרות מספר 1: רכישת המתחרה כשהוא עדיין קטן
אחת האסטרטגיות המוכרות הנהוגות על ידי תאגידי ענק וחברות גדולות, יכולה לשמש אתכם גם כאשר מדובר בעסק בינוני ואף קטן: לרכוש את המתחרה החדש. אחרי תהליך דיו דיליג'נס מקיף, אם התרשמתם שהמותג החדש יוכל לסייע לכם לייצר הצעת ערך חדשה בשוק, להגדיל את נתח השוק שלכם, ולפנות לקהלי יעד חדשים, זאת בהחלט אחת האופציות שצריך לשים על השולחן.
שימו לב: בהרבה מקרים, רכישה של מותגים נוספים שפועלים באותה נישה מיועדת לייצר נוכחות משמעותית יותר במנועי החיפוש. כך, למשל, במקום לתפוס רק את המקום הראשון בדף תוצאות החיפוש, תוכלו לתפוס את המקום הראשון והשלישי, כך שאם לא הצלחתם להרשים את הלקוח שהגיע לאתר שמדורג ראשון, שמורה לכם הזדמנות להרשים אותו פעם נוספת.
אפשרות מספר 2: בדיקת שיתופי פעולה אפשריים
אם אתם לא יכולים לקנות את המתחרה החדש, בין אם מדובר בתזרים מזומנים שלא מאפשר לכם זאת, או שבאופן עקרוני אתם לא מעוניינים לקחת את הסיכונים הנלווים, תוכלו לנסות למצוא דרך לייצר שיתופי פעולה אפשריים.
דוגמה לכך, יכולה להיות הפניה הדדית של לקוחות לקבלת שירותים משלימים, תמורת עמלה פר ליד. עוד אפשרות היא ביצוע סגמנטציה של קהל היעד: עסק אחד יטפל בלקוחות פרימיום, ועסק שני בלקוחות הריטייל. אפשרות נוספת יכולה להתייחס לעולם המשאבים: אם לעסק אחד אין די משאבים פנויים כדי לטפל בפרויקט גדול של לקוח, הוא יכול להפנות אל העסק המתחרה, ולגזור על כך עמלה נאה. אני באופן אישי עושה את זה כשמגיעים אליי לקוחות עם תקציבים נמוכים – במקום לאבד את הליד, פשוט מעביר לסוכנות קידום אתרים איתה אני משתף פעולה ומקבל עמלה.
אפשרות מספר 3: יצירת בידול בשירות
מתחרה חדש נכנס לשוק? חשוב מאוד שתנסו להבין כמה שיותר מהר מהי בדיוק הצעת הערך שלו. במסגרת המיפוי שתעשו, נסו להבין מה מבדל אותו מכם. האם הוא מציע שירות מהיר יותר, זול יותר, או מספק אחריות מקיפה יותר? האם הוא מספק מגוון גדול של דגמים ומוצרים, יחס אישי או תנאי תשלום מועדפים?
כאשר תבינו מהו הבידול של כל אחד מהשחקנים בסביבת התחרות, תוכלו להרכיב גם את הבידול שלכם.
כניסה של מתחרה חדש לשוק היא תמיד הזדמנות טובה, בהקשר הזה, לחזור אל קהל הלקוחות ולהסביר להם מדוע כדאי יהיה להם לבחור בכם כנותני השירות המועדפים.
אפשרות מספר 4: השקעה גדולה יותר בקידום האורגני
כמובן, אפשרות נוספת שעומדת לרשותכם היא פשוט לתת בראש. מתחרה חדש נכנס לסביבת התחרות? אז מתחרים בו בכל העוצמה. משקיעים בתוכן, קונים קישורים איכותיים, מבצעים אופטימיזציה, משפרים מהירות, מבצעים התאמות לעולם המובייל החדש, דואגים שעיקר הצעת הערך תוגש Above The Fold. מטמיעים סכמות משקיעים בעמוד האודות, מחדדים את אפשרויות יצירת הקשר, פועלים גם ברשתות החברתיות, משפרים את פרופיל האזכורים, משפרים את מהימנות שירותי האחסון, דואגים לאבטח את האתר ו… מבצעים הלכה למעשה תהליך שנקרא בעגה המקצועית פשוט שיווק אורגני.
חלק מהמושגים שכתבתי בפסקה הקודמת נראים לכם מוכרים אבל אתם לא סגורים כיצד לבצע אותם? בקורס קידום אתרים שלי אני מסביר איך לקדם אתר מא' ועד ת'.
אפשרות מספר 5: מיקוד הפעילות באזורים הרווחים של העסק
אם אתם חוששים שהתקציב שעומד לרשותכם לא יספיק כדי לקדם את האתר בכל עולמות התוכן שבהם אתם מספקים שירות, אולי זה הזמן למקד את הפעילות העסקית של העסק. לפעמים, כניסה של מתחרה חדש היא הזדמנות לעצור ולחשוב ולוותר על מה שלא עובד כמו שצריך בעסק. לפעמים, אותו מתחרה חדש, הוא זה שנותן לנו את האומץ לצמצם הפסדים, ולהפסיק פעילות שאין לה כיוון התפתחות ברור.
אפשרות מספר 6: קידום שלילי על ביטויים בעייתיים שמביאים טראפיק לא נכון
כניסה של מתחרה חדש לשוק היא הזדמנות לנתב אליו… טראפיק לא איכותי של גולשים. הכוונה היא, כמובן, לא לפעילות אסורה או לא אתית, אלא לגמרי להפניה של תנועת גולשים לא בשלה, דווקא אל המתחרים.
כאשר אין מתחרים ראויים בסביבת התחרות, מנוע החיפוש עלול בכל זאת לבחור להפנות אליכם את התנועה הזאת. אולם, כאשר יש מתחרים כאלו, אפשר לפעול בטכניקות שונות על מנת לפגוע בקידום של האתר, על ביטויים כלליים, שאולי זוכים לנפחי חיפוש משמעותיים, אולם לא ממירים מספיק.
איך פוגעים בקידום?
מצמצמים את תדירות החזרה על מילות המפתח הרלוונטיות, דואגים להסיר קישורים חיצוניים או להפנות אותם לעמודים שכן מעוניינים לקדם, מסירים קישורים פנימיים שמחזקים את העמודים הפחות מוצלחים, דואגים להפוך את כותרות ותיאורי המטא של העמוד לפחות אטרקטיביות ועוד.
אפשרות מספר 7: למידה לעומק של פעילות המתחרה החדש
כאשר מתחרה חדש נכנס לשוק, מדובר בהזדמנות מצוינת לשבת ולקבל שיעור בחינם על קידום אתרים. אם המתחרה מצליח להשתחל אל העמוד הראשון יותר ויותר פעמים, סביר להניח שהוא עושה משהו נכון.
עקבו אחר המתחרה הזה ולימדו כל דבר שאתם יכולים על פעילות הקידום שהוא מבצע. מן הסתם, עבר זמן מאז שאתם אלה שכבשתם את הפסגה, המגמות בעולם קידום האתרים השתנו, ומתחרים חדשים נאלצים לקבל החלטות אחרות כדי להתקדם: זו יכולה להיות השקעה בקוד נקי, באחסון אתרים איכותי במיוחד, השקעה מסיבית בתוכן, בחווית משתמש, בשיפור מדדי Core Web Vitals, בקופי משובח באתר, בטייטלים מוצלחים יותר משלכם, בפעילות בערוצים משלימים כמו סרטונים ביוטיוב או תמונות באינסטגרם, בחיזוק המותג ברשת, בשילוב מדיניות מחירים ברורה, בהטמעה של סכמות, ביצירת דפי AMP, בבניה של פרופיל ביקורות משובח, ובעצם באינספור דרכים שבהן נהוג לקדם אתרים בנישות שונות.
אפשרות מספר 8: העמקת מחקר מילות המפתח כדי למצוא הזדמנויות חדשות לפיתוח העסק
מאותגרים על ידי מתחרה חדש? למה שלא תבחנו שוב את מחקר מילות המפתח שביצעתם לפני מספר שנים? הקסם שבביצוע מחקר מילות מפתח פעם שניה, הוא שבהרבה מקרים, אתם כבר יודעים אילו מילות מפתח מייצרות תנועה איכותית יותר מאחרות, ואילו מייצרות לכם בעיקר כאב ראש.
אין תחליף לניסיון. התיאוריה תמיד מרגשת, אבל הניסיון הוא זה שבאמת מלמד. רק אחרי שפונים שחיפשו ביטויים שונים באמת התקשרו מולכם, אתם יכולים לדעת מה הסטייט אוף מיינד שבו הם נמצאים, כשהם פונים אליכם.
למעשה, ביצוע מחקר מילות מפתח בפעם השנייה אחרי תקופה של פעילות מול לקוחות, היא אחת הפרקטיקות הכי אפקטיביות למצוא קהלים חדשים, רלוונטיים, כאלו שאתם באמת יכולים לייצר עבורם ערך מוסף.
לסיכום
זיהיתם ניצני הופעות של מותג חדש בנישה שבה אתם פועלים, על גבי דפי תוצאות החיפוש? אין שום סיבה להתייאש ולהרים ידיים. שמורות לכם לא מעט אפשרויות לניצול המצב לטובתכם, וביניהן רכישת המותג כאשר הוא עוד קטן, ביצוע שיתופי פעולה שונים ומגוונים עם המותג החדש, יצירת בידול מובהק יותר שלכם, השקעה גדולה יותר בתהליך השיווק האורגני של המותג שלכם, מיקוד הפעילות שלכם באפיקים שמייצרים את ההכנסה הטובה ביותר ביחס למשאבים, הזדמנות לקידום שלילי עבור ביטויי מפתח שפחות מעניינים אתכם, למידה לעומק של פעילות המתחרה החדש והאסטרטגיה שלו, וגם ביצוע מחודש של מחקר מילות מפתח, בעולם שבו אתם כבר מנוסים ויודעים אילו לקוחות מבחינתכם הם לקוחות אסטרטגיים.
בהצלחה.
מאמר זה מוגש באדיבות עשהאל דרייר.