Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

ניהול מלאי, ניהול זמן,  תמחור, מפתח להתפתחות עסקית

ניהול מלאי נכון הוא אומנות, היום זהו תחום מאוד מוערך בעולם העסקים וחברות רבות מחזיקות מנהל מלאי – תפקידו של מנהל המלאי הוא להוציא מהמלאי הקיים את הרווח הכי גבוהה שאפשר.

יש מספר סוגים של מלאי

מלאי של מוצרים פיזי – לדוגמא שולחנות

מלאי מוצרים לא מוחשי – לדוגמא כרטיסי טיסה

מלאי זמן – לדוגמא שווי שעת עבודה

בואו נדבר קצת על הנושא החשוב הזה של ניהול מלאי ונלמד ביחד איך לנהל אותו ואיך להוציא מהמלאי שלנו את המקסימום.

בואו ניקח 2 מקרים,

  1. מכירת כרטיסים = ניהול מלאי מוצרים לא מוחשיים.
  2. בעל מקצוע נניח ספר = ניהול מלאי של זמן.

דוגמא 1. מכירת כרטיסים = ניהול מלאי מוצרים ותמחור נכון.

נניח שאני בעל עסק למכירת כרטיסים להופעות, משחקי כדורגל או כרטיסי טיסה, יש לי מלאי של – 1000 כרטיסים למשחק כדורגל שמתקיים בעוד חודש מהיום, כל כרטיס עלה לי 10 ₪ לכרטיס, משמע שווי המלאי שלי הוא 10,000 ₪

מחיר כרטיס – 10 ₪

כמות כרטיסים – 1000 יחדות

שווי מלאי – 10,000 ₪

אני רוצה להתחיל לפרסם את הכרטיסים, אני מתחיל נניח במחיר של 40 ₪ לכרטיס, תוך 10 ימים כל 1,000 הכרטיסים נמכרו.

משמע

מחזור המכירה שלי הוא 40,000 ₪

רווח שלי הוא 30,000 ₪

האם אני בתור בעל עסק צריך להיות שמח?

הרי מכרתי את כל הכרטיסים שלי והרווחתי כסף!

אז זהו שזה לא מחשבה נכונה, ניהלתי את המלאי שלי בצורה לא איכותית, משמע לא הפקתי מהמלאי שלי את הרווח המקסימלי שיכולתי.

לא ניצלתי את הביקוש, ומכרתי את הכרטיסים במחיר זול מדי.

אם הייתי מנהל את המלאי בצורה אופטימלית, הייתי מרוויח יותר כסף, בואו נחזור לדוגמא המספרית עם 1,000 כרטיסים שעלו לי 10 ₪ לכרטיס.

משמע שווי מלאי – 10,000 ₪

אם אני הנהל את המלאי ואמכור את הכרטיסים לפי ביקוש והיצע בשוק אני יוכל להרוויח יותר כסף ברוב המקרים.

הייתי מתחיל עם סכום ראשוני  40 ₪ לכרטיס עבור 100 הכרטיסים הראשונים, במידה והכרטיסים באמת היו נחטפים הייתי מבין שאני מוכר את הכרטיסים במחיר זול מדי, הביקוש גבוהה ולכן כדי לי לעלות את המחיר, הייתי מפרסם את הכרטיסים הבאים בעלות של 60 ₪ נניח, ובודק קצב התקדמות.

אם נמכר מהר, מעלה עוד את המחיר.

אם מתקדם בקצב הגיוני משאיר על -60 ₪

אם אנשים לא קונים, מוריד את המחיר ל – 50 ₪ , אם עדיין לא קונים מוריד את המחיר עוד.

אני צריך בסופו של דבר להגיע למצב שאת הכרטיסים האחרונים שלי אני מוכר ממש ברגע האחרון, אבל להיות בטוח שאני אצליח למכור אותם ולא אתקע עם מלאי לא מנוצל.

גם אם אני אוריד את המחיר ל 300 כרטיסים משמעותית עדיין צברתי מספיק רווח לאורך הדרך כדי להיות בפלוס רציני

בואו נעשה את החשבון אם הצלחתי למכור את המלאי לפי פילוג הגיוני של היצע וביקוש.

100 כרטיסים ב – 40 ₪ לכרטיס = 4,000 ₪

300 כרטיסים ב – 60 ₪ לכרטיס = 18,000 ₪

300 כרטיסים ב- 50 ₪ לכרטיס = 15,000 ₪

100 כרטיסים ב 30 ₪ לכרטיס = 3,000 ₪

200 כרטיסים ב 20 ₪ לכרטיס = 4,000 ₪

מחזור המכירה שלי עם ניהול מלאי הוא 44,000 ₪

הרווח שלי הוא 33,000 ₪

יש כמובן מערכות חכמות שעוזרות בניהול מלאי

בשורה התחתונה הרווחתי עם ניהול מלאי נכון וללא הרבה סיכונים עוד 3,000 ₪ שהם 10% מהרווח הכללי שלי.

אז עכשיו אתם חושבים שזה יפגע במותג שלכם שאתם משחקים עם המחיר?

אז יש דרכים לעשות את זה בצורה נקייה ומקצועית שלא תפגע בשם המותג.

  1. הכרטיסים הראשונים שמוצאים למכירה הם כרטיסי הנחה [נניח 40 ₪] איתם אנחנו בודקים את מצב השוק, אני מציין בפרסום ש – 100 כרטיסים ראשונים במחיר הקדם הזמן, לאחר מכן אני נותן עוד 100 כרטיסים במחיר הנחת חברים [נניח 50 ₪], שאר הכרטיסים במחיר הרגיל שלהם [נניח 70 ₪]
  2. אפשר לרשום על הכרטיס את המחיר הגבוהה ביותר שלדעתכם תצליחו למכור, לדוגמא 80 ₪, וכל הייתר יהיו בהנחות.
  3. אם אני צריך למכור בזול יותר ממה שתכננתי [נניח 30 ₪ ], אני אפנה למשווק חיצוני שיעזור לי בזה וככה המותג לא יפגע, לדוגמא אתרי הקופונים שלי.

זה בדיוק שיטת התמחור של חברות התעופה הגדולות בעולם, הם נותנות קלאס מחיר לכל 10-20 מושבים וברגע שהקלאס נגמר הם עוברים לקלאס הבאה שהוא יקר יותר.

תחשבו כמה פעמים ישבתם במטוס ליד נוסע ששילם על כרטיס 50$ בעוד אתם שלמת 300$, בעיקר בגלל שהוא קנה בתזמון אחר ממכם [ ברגע האחרון או בהקדם הזמן.

ניהול מלאי נכון לא גורם לאנטגוניזם אם מוסבר לצרכן בצורה נכונה.

old clock ringing
old clock ringing

דוגמא 2. בעל מקצוע נניח ספר = ניהול מלאי שעות, ניהול זמן, תמחור זמן.

מדובר בספר מצליח שהלוז שלו מלא, תמיד עומדים אצלו בתור ויש לו שם טוב.

הוא עובד 10 שעות ביום, כ-20 ימים בחודש, משמע מלאי השעות שלו הוא  -200 שעות עבודה.

בשעת עבודה אחת הוא מספר 2 לקוחות, כל לקוח 50 ₪, משמע הרווח שלו בשעת עבודה הוא 100 ₪.

שעות עבודה מנוצלות בחודש = 200

שעות עבודה פנויות בחודש = 0

לקוחות בחודש = 400

רווח בשעה = 100

רווח בחודש = 20,000

בהנחה שהספר עובד טוב באמת ויש אצלו ממתינים, ולפעמים הוא מאבד לקוחות מכיוון שאין לו זמן להקדיש להם או אפשרות לקבוע תור ולהיכנס בזמן הוא מרוויח 20,000 ₪.

בפועל ספר שהוא מבוקש ויש לו הרבה עבודה צריך לנהל את מלאי השעות שלו בצורה אחרת.

השעות הם המשאב היקר ביותר שלו, הוא מספיק חזק בשיווק ויש לו שם  מספיק טוב בשוק.

הוא חייב לעלות מחירים!

אם הוא יעלה את המחיר ל -70 ₪ לתספורת הוא יפנה לעצמו זמן וירוויח יותר כסף.

נגזים ונגיד שעקב עליית המחיר הוא איבד 20% מהלקוחות שלו שלא מוכנים לשלם סכום גבוהה יותר.

הוא נשאר עם 320 לקוחות בחודש, אמרנו שלוקח לו חצי שעה עבודה לכל לקוח משמע הוא צריך 160 שעות כדי לטפל בלקוחות הקיימים, בכל שעת עבודה הוא מרוויח לאחר השינוי 140 ₪, נשאר לו 40 שעות פנויות.

שעות עבודה  מנוצלות בחודש = 160

שעות עבודה פנויות בחודש = 40

לקוחות בחודש = 320

רווח בשעה = 140

רווח בחודש = 22,400

בשעות העבודה הפנויות החדשות שלו הוא יוכל לטפל בשיווק, להביא לקוחות חדשים, לנהל את העסק טוב יותר.

אפילו אם ירדו לו 30% מהלקוחות עדיין יהיה שווה לו לעשות את עליית המחיר.

שורה תחתונה – הוא מיתג את העסק שלו ואת השם שלו גבוהה יותר, הוא הרוויח יותר כסף [2,400 ₪], הוא פינה לעצמו 40 שעות עבודה.

מספר כללים לניהול מלאי, ניהול זמן, תמחור נכון:

  1. תמיד תחזיק מלאי, הפורמולה המנצחת היא למכור את המלאי האחרון רגע לפני תאריך הייעד, ככה תדעו שהוצאת מהמלאי שלכם את המקסימום.
  2. חלקו מראש את המלאי למחלקות מחיר
  3. אם אתם נאלצים להוריד מחיר תשמשו במשווק חיצוני
  4. אל תשמחו שמכרתם כל המלאי, תשמחו שמכרתם הכל ברווח הכי גבוהה שיכלתם להרוויח
  5. לא להיתקע עם מלאי, תדאגו למכור הכל, גם במחיר הפסד, הרווח בשאר המקומות כיסה על זה
  6. אם הלוז שלכם עמוס מדי ואין לכם זמן לפיתוח, אתם לא מתומחרים נכון, תעלו מחיר!
  7. הסברה לצרכן על סוגי המחיר היא חלק מאוד חשוב בניהול מלאי

לקוחות שקראו את הכתבה הזאת, התעניינו גם בכתבות הבאות:

לכל הכתבות – לחצו כאן

מי אני ?

asia and lucyidan shmuel photo with dogs in the offic e

שלום, אני עידן שמואל מייסד המותג STRA

יועץ מוסמך ובעל תואר שני עם התמחות בשיווק דיגיטלי, יש לי ניסיון בניהול חברות בינלאומיות וחשיבה דיגיטלית מכוונת תוצאות.

הספקתי לא מעט בעולם העסקים, עשיתי תפקידי מפתח ענקיים הרמתי פעילויות בינלאומיות וניהלתי עשרות עובדים, אני לא בונה את הכוח שלי על הניסיון, אני בונה אותו על חשיבה פורצת דרך, על הבנה מעמיקה בעולמות הדיגיטלי, הכרת טכנולוגיות חדשות, ארגז כלים ענקי, השכלה מתאימה, חוזק מנטלי, למידה אינסופית ואמביציה להגיע למקומות הכי גבוהים!

הייתי מגדיר את עצמי כיועץ מודרני שבקיא בטכנולוגיות החדשות של המחר, מבין את השוק העסקי ומסוגל להמיר את החשיבה היצירתית לרווח כלכלי.

חזון החברה

עקבו אחרינו

אנשים שקראו את המאמר הזה אהבו גם את המאמרים הבאים
כלים לעסקים

אסטרטגיית זנב ארוך

https://www.youtube.com/watch?v=qkl6OEMMFZ4&list=PLiJe9ArpwMgUMZyxVf3yDiaK9Vbuz5FHL&index=2 איך הגעתי למקום הראשון בחיפוש של גוגל תוך חודשיים?  אסטרטגיית זנב ארוך היי, אני עידן שמואל מייסד מותג הייעוץ STRA – ייעוץ פורץ דרךאפתח