Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

ניהול מלאי, ניהול זמן,  תמחור, מפתח להתפתחות עסקית

ניהול מלאי נכון הוא אומנות, היום זהו תחום מאוד מוערך בעולם העסקים, וחברות רבות מחזיקות מנהל מלאי – תפקידו של מנהל המלאי הוא, להוציא מהמלאי הקיים את הרווח הכי גבוהה שאפשר.

יש מספר סוגים של מלאי:

מוצרים פיזי – לדוגמא שולחנות

מוצרים לא מוחשי – לדוגמא כרטיסי טיסה

מלאי זמן – לדוגמא שווי שעת עבודה

בואו נדבר קצת על הנושא החשוב הזה של ניהול מלאי, ונלמד ביחד איך לנהל אותו, ואיך להוציא מהמלאי שלנו את המקסימום.

בואו ניקח 2 מקרים,

  1. מכירת כרטיסים = ניהול מלאי מוצרים לא מוחשיים.
  2. בעל מקצוע נניח ספר = ניהול מלאי של זמן.

דוגמא 1. מכירת כרטיסים = ניהול מלאי מוצרים ותמחור נכון.

נניח שאני בעל עסק למכירת כרטיסים להופעות, משחקי כדורגל או כרטיסי טיסה, יש לי מלאי של 1000 כרטיסים למשחק כדורגל, שמתקיים בעוד חודש מהיום. כל כרטיס עלה לי 10 ₪ לכרטיס, משמע שווי המלאי שלי הוא 10,000 ₪.

מחיר כרטיס – 10 ₪

כמות כרטיסים – 1000 יחדות

שווי מלאי – 10,000 ₪

אני רוצה להתחיל לפרסם את הכרטיסים, אני מתחיל נניח במחיר של 40 ₪ לכרטיס, תוך 10 ימים כל 1,000 הכרטיסים נמכרו.

משמע

מחזור המכירה שלי הוא 40,000 ₪

רווח שלי הוא 30,000 ₪

האם אני בתור בעל עסק צריך להיות שמח?

הרי מכרתי את כל הכרטיסים שלי והרווחתי כסף!

אז זהו שזו לא מחשבה נכונה, ניהלתי את המלאי שלי בצורה לא איכותית, משמע לא הפקתי מהמלאי שלי את הרווח המקסימלי שיכולתי.

לא ניצלתי את הביקוש, ומכרתי את הכרטיסים במחיר זול מדי.

אם הייתי מנהל את המלאי בצורה אופטימלית, הייתי מרוויח יותר כסף, בואו נחזור לדוגמא המספרית עם 1,000 כרטיסים שעלו לי 10 ₪ לכרטיס.

משמע שווי מלאי – 10,000 ₪

אם אני אנהל את המלאי, ואמכור את הכרטיסים לפי ביקוש והיצע בשוק, אני אוכל להרוויח יותר כסף ברוב המקרים.

הייתי מתחיל עם סכום ראשוני 40 ₪ לכרטיס עבור 100 הכרטיסים הראשונים, במידה והכרטיסים באמת היו נחטפים, הייתי מבין שאני מוכר את הכרטיסים במחיר זול מדי. הביקוש גבוהה ולכן כדאי לי להעלות את המחיר. הייתי מפרסם את הכרטיסים הבאים בעלות של 60 ₪ נניח, ובודק קצב התקדמות.

נמכר מהר? נעלה עוד את המחיר.

מתקדם בקצב הגיוני? משאיר על -60 ₪.

אנשים לא קונים? מוריד את המחיר ל – 50 ₪ , אם עדיין לא קונים מוריד את המחיר עוד.

אני צריך בסופו של דבר, להגיע למצב שאת הכרטיסים האחרונים שלי, אני מוכר ממש ברגע האחרון. אבל להיות בטוח שאני אצליח למכור אותם, ולא אתקע עם מלאי לא מנוצל.

גם אם אני אוריד את המחיר ל 300 כרטיסים משמעותית, עדיין צברתי מספיק רווח לאורך הדרך כדי להיות בפלוס רציני.

בואו נעשה את החשבון, אם הצלחתי למכור את המלאי לפי פילוג הגיוני של היצע וביקוש.

100 כרטיסים ב-40 ₪ לכרטיס = 4,000 ₪

300 כרטיסים ב-60 ₪ לכרטיס = 18,000 ₪

300 כרטיסים ב-50 ₪ לכרטיס = 15,000 ₪

100 כרטיסים ב-30 ₪ לכרטיס = 3,000 ₪

200 כרטיסים ב-20 ₪ לכרטיס = 4,000 ₪

מחזור המכירה שלי עם ניהול מלאי הוא 44,000 ₪

הרווח שלי הוא 33,000 ₪

יש כמובן מערכות חכמות שעוזרות בניהול מלאי.

בשורה התחתונה, הרווחתי עם ניהול מלאי נכון וללא הרבה סיכונים עוד 3,000 ₪ שהם 10% מהרווח הכללי שלי.

אז עכשיו, אתם חושבים שזה יפגע במותג שלכם, שאתם משחקים עם המחיר?

אז יש דרכים לעשות את זה בצורה נקייה ומקצועית שלא תפגע בשם המותג.

  1. הכרטיסים הראשונים שמוצאים למכירה, הם כרטיסי הנחה [נניח 40 ₪] איתם אנחנו בודקים את מצב השוק. אני מציין בפרסום ש– 100 כרטיסים ראשונים במחיר הקדם הזמן. לאחר מכן אני נותן עוד 100 כרטיסים במחיר הנחת חברים [נניח 50 ₪], שאר הכרטיסים במחיר הרגיל שלהם [נניח 70 ₪].
  2. אפשר לרשום על הכרטיס את המחיר הגבוהה ביותר שלדעתכם תצליחו למכור, לדוגמא 80 ₪, וכל היתר יהיו בהנחות.
  3. אם אני צריך למכור בזול יותר ממה שתכננתי [נניח 30 ₪], אני אפנה למשווק חיצוני שיעזור לי בזה, וככה המותג לא יפגע, לדוגמא אתרי הקופונים שלי.

זה בדיוק שיטת התמחור של חברות התעופה הגדולות בעולם, הן נותנות קלאס מחיר לכל 10-20 מושבים וברגע שהקלאס נגמר הם עוברים לקלאס הבא שהוא יקר יותר.

תחשבו כמה פעמים ישבתם במטוס, ליד נוסע ששילם על כרטיס 50$, בעוד אתם שלמת 300$, בעיקר בגלל שהוא קנה בתזמון אחר ממכם [ברגע האחרון או בהקדם הזמן].

ניהול מלאי נכון, לא גורם לאנטגוניזם, אם מוסבר לצרכן בצורה נכונה.

ניהול מלאי- old clock ringing

דוגמא 2. בעל מקצוע נניח ספר = ניהול מלאי שעות, ניהול זמן, תמחור זמן.

מדובר בספר מצליח שהלוז שלו מלא, תמיד עומדים אצלו בתור, ויש לו שם טוב.

הוא עובד 10 שעות ביום, כ-20 ימים בחודש. משמע מלאי השעות שלו הוא  200 שעות עבודה.

בשעת עבודה אחת הוא מספר 2 לקוחות. כל לקוח 50 ₪, משמע הרווח שלו בשעת עבודה הוא 100 ₪.

שעות עבודה מנוצלות בחודש = 200

שעות עבודה פנויות בחודש = 0

לקוחות בחודש = 400

רווח בשעה = 100

רווח בחודש = 20,000

בהנחה שהספר עובד טוב ויש אצלו ממתינים, ולפעמים הוא מאבד לקוחות מכיוון שאין לו זמן להקדיש להם, או אפשרות לקבוע תור ולהיכנס בזמן הוא מרוויח 20,000 ₪.

בפועל ספר שהוא מבוקש ויש לו הרבה עבודה, צריך לנהל את מלאי השעות שלו בצורה אחרת.

השעות הם המשאב היקר ביותר שלו, הוא מספיק חזק בשיווק ויש לו שם מספיק טוב בשוק.

הוא חייב לעלות מחירים!

אם הוא יעלה את המחיר ל -70 ₪ לתספורת הוא יפנה לעצמו זמן וירוויח יותר כסף.

נגזים ונגיד שעקב עליית המחיר הוא איבד 20% מהלקוחות שלו, שלא מוכנים לשלם סכום גבוהה יותר.

הוא נשאר עם 320 לקוחות בחודש, אמרנו שלוקח לו חצי שעה עבודה לכל לקוח, משמע הוא צריך 160 שעות כדי לטפל בלקוחות הקיימים, בכל שעת עבודה הוא מרוויח לאחר השינוי 140 ₪, נשאר לו 40 שעות פנויות.

שעות עבודה  מנוצלות בחודש = 160

שעות עבודה פנויות בחודש = 40

לקוחות בחודש = 320

רווח בשעה = 140

רווח בחודש = 22,400

בשעות העבודה הפנויות החדשות שלו הוא יכול לטפל בשיווק, ולדאוג ללקוחות חדשים, וניהול העסק בצורה טובה.

אפילו אם ירדו לו 30% מהלקוחות עדיין יהיה שווה לו לעשות את עליית המחיר.

בשורה התחתונה הספר מיתג את העסק שלו, ואת השם שלו גבוהה יותר, הוא הרוויח יותר כסף [2,400 ₪], הוא פינה לעצמו 40 שעות עבודה.

מספר כללים לניהול מלאי, ניהול זמן, תמחור נכון:

  1. תמיד תחזיק מלאי, הפורמולה המנצחת היא למכור את המלאי האחרון, רגע לפני תאריך היעד. ככה תדעו שהוצאתם מהמלאי שלכם את המקסימום.
  2. חלקו מראש את המלאי למחלקות מחיר.
  3. אם אתם נאלצים להוריד מחיר תשמשו במשווק חיצוני.
  4. אל תשמחו שמכרתם את כל המלאי, תשמחו שמכרתם הכל ברווח הכי גבוהה שיכלתם להרוויח.
  5. אל תתקעו עם מלאי, דאגו למכור הכל. גם במחיר הפסד, הרווח בשאר המקומות כיסה על זה.
  6. אם הלוז שלכם עמוס מדי ואין לכם זמן לפיתוח, אתם לא מתומחרים נכון, תעלו מחיר!
  7. הסברה לצרכן על סוגי המחיר היא חלק מאוד חשוב בניהול מלאי.

לעוד טיפים לניהול זמן- לחצו כאן

לקוחות שקראו את הכתבה הזאת, התעניינו גם בכתבות הבאות:
לכל הכתבות – לחצו כאן

לוגו סטרא לימודים תוכן לעסקים

מאגר הידע של STRA

מהווה חלק מאסטרטגיית תוכן רב ערוצי של המותג – נסביר בקצרה על הנושא…

עידן שמואל מייסד החברה בעל תואר שני עם התמחות בשיווק דיגיטלי וניסיון בתפקידי מנכ"ל בחברות בינלאומיות

עידן שמואל מייסד STRA ייעוץ פורץ דרך

מייצר לנו תכנים שווים ביותר, מלאי ערך להתפתחות עסקית איכותית
את התכנים אנחנו מפרסמים בכל ערוציה המדיה שלנו ובקהילה העסקית שפיתחנו להקת העסקים
סה"כ מעל 12 פלטפורמות שונות

בזכות התוכן האיכותי אנשים שלא הכירו אותנו נחשפים אל התכנים שלנו וחלקם מתחילים להתעניין במותג.
משלב ההתעניינות הם עוקבים אחרינו ובונים את רמת האמון במותג.

לאחר מכן יוצרים קשר

אנחנו משוחחים, אם יש לנו באמת ערך להעניק להם אז אנחנו משתפים פעולה

לאחר מספר מפגשים, הם מבינים את הערך המטורף שלנו וחלקם הופכים להיות שגרירים שלנו, עוזרים לנו להפיץ את הידע והרצון לעזור לעוד אנשים, וכל אחד יכול לעשות את זה בערוץ שהכי נוח לו, כי אנחנו מספקים שירות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות

הכי חשוב, את הכל אנחנו עושים באהבה  ובצרון אמיתי לעזור לעסקים

תשאירו פרטים וננסה לשתף פעולה (:

חברים שאהבו את המאמר הזה התעניינו גם במאמרים הבאים