שיווק דיגיטלי רב ערוצי

קישורים חיצוניים

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

קישורים חיצוניים – כל מה שחשוב לדעת

קישורים חיצוניים הם כנראה עדיין הפקטור החשוב ביותר לקידום אתרים, אבל מה ההבדל בין סוגי הקישורים השונים ואיך כל סוג של קישור משפיע על הקידום של האתר שלנו? בפוסט הזה אני אנסה לסכם את כל מה שהכי חשוב לדעת ולדעתי לא מדברים עליו מספיק.

כשאני מדבר על סוגי קישורים שונים, אני מתכוון לפרמטרים האלו:

  • טקסט הקישור ועמוד היעד שלו
  • קישורים קנויים לעומת קישורים שמשיגים דרך החלפות לעומת קישורים "טבעים"
  • Nofollow ו-dofollow (או החלופות המודרניות שלהם ע"פ גוגל)
  • קישורים "רעילים" שנועדו לפגוע באתר ("קידום אתרים שלילי")
  • היחס בין קישורים באותו הטקסט ובין עצמם
  • קישורי פוטר
  • מחירי קישורים

חוץ מזה אני אדבר קצת על חישוב "הכוח" של קישורים ומה עוד משפיע על האיכות של הקישור

טקסט קישור ועמוד היעד שלו

טקסט הקישור (המחרוזת ממנו הוא מורכב) הוא אחד הפרמטרים הכי בסיסיים, אבל עדיין יש ויכוח גדול בנוגע לבחירה נכונה של טקסט הקישור.

יש כמה טקסטים נפוצים של קישורים:

  1. מילת המפתח שאת העמוד אליו הקישור מפנה אנחנו רוצים לקדם
  2. ביטוי שמכיל את מילת המפתח, אבל הוא לא ביטוי מדויק
  3. שם האתר או העמוד המקושרים
  4. שם פרטי / שם מותג / שם חברה ("קישור ממותג")
  5. כתובת ה-URL של הקישור (לשם הנוחות מומלץ שהטקסט יהיה בלי " "https://www.)
  6. קישור שהוא למעשה תמונה

הרכב טקסט הקישור של כל הקישורים שמפנים לאתר מסוים וגם עמודי היעד הם חלק מפרופיל הקישורים. הפרופיל מורכב גם ממאפייני העמודים שממנו הקישור יוצא, אבל כדי לא לסבך יתר על המידה, אני אשאיר את החלק הזה לדיון על החוזק של הקישורים.

אז מהי החלוקה "הנכונה"?

כמו שהכותרת רומזת, אין ממש חלוקה נכונה, אבל בהחלט יש כמה כללי אצבע שאני בדרך כלל מקפיד עליהם:

הקישורים הכי חשובים הם ללא ספק הקישורים לעמוד הבית מכיוון שיש לו אפקט גם על יתר העמודים באתר. בעדיפות שנייה יש לשלב קישורים שמפנים לעמודים פנימיים שאני רוצה לקדם על ביטויים ספציפיים.

הכלל השני שאני מקפיד עליו הוא לגוון: לא להשתמש יותר מדי באנקורים מאותו הסוג, בטח שלא אנקורים מדויקים. הסיבה היא שזה פשוט לא נראה טבעי ומי שלא הבין את זה חווה את זה על בשרו עם עדכון פינגווין.

אם רוצים ללכת צעד אחד קדימה אפשר לבדוק את האנקורים הפופולאריים אצל המתחרים דרך Batch Analysis של כלי כמו ahrefs, אבל צריך לקחת בחשבון שלפעמיים "הספמה" של אנקור טקסט עדיין עובדת טוב (לכן, לא תמיד מה שהם עושים הוא בהכרח מה שאתם צריכים לעשות…)

הנוסחה המקוצרת שאני עובד איתה בגוגל ישראל (פירוט אפשר לראות בקישור למטה) היא זו:

  • 50% אנקורים ממותגים
  • 10% בלבד אנקורים מדויקים
  • 10% מונחים כללים ("לחץ כאן", "קישור" וכו')
  • 10% אנקור מדויק + תוספת
  • 20% כתובת URL (ממליץ מאוד להימנע מאנקורים בעברית)

הנוסחה הזו קצת פחות מתאימה לגוגל.קום שגם הוא וגם מי שמקדם בו הם קצת יותר מתוחכמים.

קישור קנוי מול קישור "אורגני יזום" מול קישור "טבעי"

כשאנחנו מדברים על האופן בו אנחנו מקבלים קישורים, יש לנו שלוש קטגוריות שונות:

  1. קישורי "טבעי" – קישור שנוצר אחרי שמישהו אחר קישר אלינו ללא התערבות מצידנו
  2. קישור "אורגני יזום" – קישור שהשגנו דרך החלפת קישורים או פוסט אורח, אבל לא תמורת כסף (גם לא קישור מכתבת תדמית שעלתה לנו כסף).
  3. קישור קנוי – קישור שממש קנינו בכסף כקישור קבוע או השכרנו אותו

הקישור הטוב ביותר הוא כמובן קישור טבעי מכיוון שהסיכוי שהוא יפגע בנו הוא קטן מאוד. הבעיה היא שאלו בדרך כלל קישורים נדירים יחסית ששמורים לאתרים גדולים או אתרים שהם אוטוריטה בנישות מצומצמות (לדוגמה, מישהו מקשר כאן לבלוג).

הקישורים מהסוג השני הם הקישורים האורגנים היזומים. מדובר בקישורים שהמקור שלהם הוא בדרך כלל בהחלפות או פוסטים אורחים, למרות שיש עדיין אתרים שמאפשרים להכניס קישורים באופן חד צדדי.

אלו הם בדרך כלל קישורים עם רמת סיכון בינונית, כל עוד מקפידים על חלקות האנקור טקסט שציינתי ולא יוצרים יותר מדי קישורים בבת אחת.

הקישורים מהסוג השלישי הם הקישורים הקנויים. אלו הם הקישורים שהאלגוריתם של גוגל הכי רגיש אליהם, אבל בנישות תחרותיות לפעמיים אין בררה אלא להשתמש בהם. זו הסיבה שאני לא ממליץ להתחיל לקנות קישורים אם לא בניתם קישורים לפני כן והפרופיל שלכם סביר.

קישורים קנויים יכולים לחסוך המון זמן וכאב ראש שבדרך כלל מתבזבזים על תיאומים ומשא ומתן מול מקדמים אחרים, אלא אם כן כבר יש לכם תשתית קישורים שהמקור שלהם הוא באתרי לווין שבניתם (משימה שבעצמה לוקחת המון זמן).

קישורים

Nofollow לעומת Dofollow

מבחינת גוגל יש קישורים שמעבירים "כוח" ומכונים קישורי DoFollow ויש קישורים שלא מעבירים כוח ונקראו במקור NoFollow. היום יש למעשה שני סוגים נוספים של קישורים שמתנהגים באופן דומה או כמעט זהה ל-NoFollow:

1.קישורי UGC לתוכן מבוסס גולשים כמו תגובות בבלוגים או טוקבקים.

2.קישורי Sponsored לקישורים שיושבים בתוך תוכן שנקנה בכסף (תכל'ס קישורים קנויים "מולבנים").

השאלה היא האם שווה לנו לעבוד קשה בשביל קישורים שלא בהכרח תורמים לנו? התשובה היא שאם כל הקישורים שלנו יהיו Dofollow, זה ייראה מאוד לא טבעי ולכן אנחנו צריכים לעבוד גם (קצת) על קישורי Nofollow.

בגלל שיש כל כך הרבה בלוגים ומקומות שאפשר להגיב בהם ולמעשה ליצור קישורי Nofollow לגיטימיים לחלוטין, זו משימה די פשוטה. חוץ מזה, הקישורים האל עדיין יכולים להזרים אלינו תנועה, שזה אף פעם לא מזיק…

הערה על "פיסול PR"

בעבר היה מקובל לשים תגית Nofollow לכל הקישורים שיוצאים מהאתר ולא חשובים לנו כדי לא "לבזבז" את הכוח של קישורי ה-DoFollow בהתאם לאלגוריתם המקורי של גוגל, ה-Page Rank. גוגל הסבירו כבר מזמן שהשיטה הזו לא עובדת ואם מישהו מציע לכם להשתמש בה, כנראה שהוא תקוע בעבר הרחוק…

קישורים רעילים

קישורים רעילים הם "כלי" שיכול לשמש למי שמבצע קידום אתרים שלילי. כלומר, יוצר קישורים באיכות נמוכה לאתרים של מתחרים כדי לגרום להם לרדת בדירוגים.

קישורים רעילים עלו לסדר היום של מקדמי אתרים במיוחד אחרי עדכון פינגווין של גוגל, אותו עדכון שהוריד דירוגים של אתרים שהשתמשו בעצמם בקישורי ספאם וכאלו באיכות נמוכה.

אגב, גוגל עד היום טוענת שאין דבר כזה "קידום אתרים שלילי" והיא יכולה לזהות מתי יש כוונה לפגוע באתר מסוים.

מקדמי אתרים פחות בטוחים בזה ובהחלט היו כמה מקרים של אתרים שבוצע כנגדם קידום אתרים שלילי. החדשות הטובות הן שהמנגונים השונים של גוגל לזיהוי של פעולות כאלו הולכים ומשתכללים ולכן היום התופעה הזו שולית יחסית (אני לא מדבר על יצירה יזומה של קישורים כאלו, Black Hat).

מה אפשר לעשות נגד "קישורים רעילים"?

אם אתם עוקבים אחרי הקישורים לאתר שלכם דרך כלים מקצועיים (Moz או Majestic) ובטוחים שמישהו מבצע כנגדכם קידום אתרים שלילי, הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות זה להמשיך ולבנות קישורים טובים.

אם מדובר על הפצצה יחסית חלשה מכמה דומיינים ספציפיים, אתם יכולים לעשות שימוש בכלי של גוגל שנקרא Disavow Tool ומאפשר לכם להגיד לאלגוריתם של גוגל מאילו קישורים להתעלם. גם הכלי הזה הוא לא תעודת ביטוח, אבל כדאי להשתמש בו אם אתם יודעים איך להיזהר ולא להכניס אליו בטעות קישורים "טובים"…

היחס בין קישורים שיוצאים מאותו העמוד ובין עצמם

כמו שכתבתי, בדרך כלל כשאני מוציא קישור מעמוד מסוים לעמוד באתר אחר, אני מעדיף להוציא שני קישורים: אחד לעמוד הבית ואחד לעמוד פנימי. מכיוון ששני הקישורים גם כך מפנים לאותו האתר, הם לא מקזזים את הכוח אחד של השני ולא צריך להוסיף לאחד מהם Nofollow או משהו כזה.

למה דווקא שני קישורים? האמת היא שזו בחירה ספציפית שמועדפת עלי. אני רואה גם עמודים שיש בהם עשרה קישורים יוצאים שונים. העיקרון המנחה הוא שככל שהטקסט יותר ארוך, כך הגיוני יותר להוציא ממנו יותר קישורים. זה ייראה מוזר אם מטקסט של 200 מילים ייצאו חמישה קישורים שונים…

אגב, אם תהיתם, שני קישורים זהים לחלוטין מבחינת עמוד היעד וטקסט הקישור לא באמת עדיפים על קישור אחד. זו סתם עבודה כפולה… יש כל מיני תוספים שמוסיפים קישורים פנימיים מכל המופעים של מילה מסוימת לעמודים אחרים באתר. גם אם הם לא פוגעים בקידום, הם כן פוגעים בחוויית הגלישה של הגולש וחבל.

קישורי פוטר

קישורי פוטר הם קישורים שנמצאים בחלק התחתון של האתר לאורך כל הדפים שלו ולכן נהוג לקרוא להם לפעמיים גם קישורים רוחביים.

בעבר קישורי פוטר היו פופולאריים מאוד כחלק מהחלפת קישורים וזה לא היה נדיר לראות אתרים עם עשרות קישורים לכל מיני אתרים אחרים.

לרוב קישורי הפוטר נטו להיות די "זולים" ולא בהכרח קשורים לאתר ממנו יצא הקישור. לדוגמה, אתר על חתונות היה מקשר לאתר של נעלי ילדים.

היום כל הגישה של קישורי פוטר עובדת הרבה פחות טוב וקישור שיוצא מטקסט בעמוד פנימי כמעט תמיד יהיה יותר "חזק".

יחד עם זאת, בהחלט מקובל להשתמש בפוטר עבור קישורים פנימיים שכוללים מילות מפתח. כמו כן, אם יש לכם עמוד שמשום מה מסרב להיכנס לאינדקס של גוגל למרות ששלחתם בקשה דרך ה-Search Console, אפשר לשים קישור אליו בפוטר ורוב הסיכויים שזה יפתור את הבעיה בסופו של דבר.

מחירי קישורים מכתבות תדמית, תוכן ממומן או מקדמי אתרים אחרים

מחירי קישורים הם עוד נקודה שחשוב לגעת בה.

יש קישורים שקונים כחלק מכתבה באתר חדשות או פורטל מסוים ויש לה גם חשיבות תדמיתית, ולעומת זאת יש קישורים שקונים ממקדמי אתרים, ושם הטקסט הוא בדרך כלל פשוט יותר.

באתרים קטנים כמו אתרים של מקומונים קישור מכתבת תדמית יכול להגיע לעלות של כמה מאות שקלים.

אם אנחנו מדברים על אתרים יותר גדולים כמו למשל אתרים שפונים למגזר מאוד ספציפי (ערוץ 7 או בחדרי חרדים הם אתרים נפוצים), המחירים יכולים להגיע גם לאזור האלף, ואם מדובר על אתרים ברמה הארצית כמו וואלה, מאקו וכו', אפשר גם להגיע ליותר מאלפיים וצפונה.

המחירונים נקבעים גם על ידי החברות שמבצעות את התיווך, כך ששווה לעשות חקר שוק. לפעמיים הכי משתלם ליצור קשר עם חברת הקידום של האתר ולחסוך את כל התיווך הזה.

אם אנחנו מדברים על קניית קישורים ישירה ממקדמים אחרים, המחירים יכולים להיות נמוכים יחסית מכיוון שלא מדובר באתרים גדולים, אלא באתרים פרטיים שבדרך כלל הם אתרי לווין של חברות שירותי פרסום באינטרנט אתרים.

עם זאת, חשוב לזכור שקישורים כאלו בדרך כלל לא יביאו לכם תנועה, אלא אם כן יש לכם מזל והעמוד בו התפרסם הקישור מצליח להתברג על ביטוי עם נפח תנועה גבוה יחסית.

מה עוד משפיע על "הכוח" של הקישור?

אז עד עכשיו דיברתי בעיקר על הדרך הנכונה להחליט איזה קישור בדיוק אתם צריכים. אבל מה עוד משפיע על האיכות או "הכוח" של קישור בודד או פרופיל קישורים שלם? הנה הפרמטרים הכי חשובים שעוד לא הזכרתי.

ברמת האתר המקשר

פרופיל קישורים איכותי – ברמת האתר חשוב מאוד שלאתר עצמו יהיה פרופיל קישורים איכותי. כלומר, הוא בעצמו צריך שהקישורים שיפנו אליו יהיו בנויים נכון ושייצאו מאתרים טובים.

כמובן שבנקודה הזו אפשר ללכת אחורה בלופ אינסופי ולראות מאיפה כל אתר שמקשר אל האתר מקבל קישור וכך הלאה. כדי לחסוך מכם את העבודה המייגעת הזו, אפשר לקחת את 4-5 הקישורים החזקים ולבדוק אותם אחורה רק רמה אחת.

הרבה פעמים תגלו שהציעו לכם "אתרי פח" שבעצמם מקבלים קישורים בעיקר מאתרי לווין שגם נראים רע.

חתך נושאי של האתר – גם הנושא העיקרי של האתר חייב להיות רלוונטי באיזושהי צורה לאתר המקשר. כאן עשוי להיות סוג של פרדוקס מכיוון שאם שני מקדמים מחליפים קישורים בין אתרים שמתחרים על אותה משבצת, הם בעצם משחקים סוג של משחק סכום אפס.

הפתרון יכול להיות מציאה של נושאים קשורים דרך הקלדה של שאילתה בגוגל ובדיקת "מה עוד אנשים מחפשים" או אפילו שימוש בכלי מילות המפתח של גוגל בחיפוש רחב.

שרת – בעיקרון אם שני אתרים יושבים על אותו שרת שיתופי באותה חברת אחסון, קישור ביניהם יכול להיות בעייתי או פשוט לא אפקטיבי כי מבחינת גוגל הם עשויים להיות שייכים לאותו המשתמש. מהסיבה הזו חשוב לבדוק את ה-C-Class של כתובות ה-IP.

מקדמים שיש להם הרבה אתרים לפעמיים מחלקים את האתרים בין חברות קידום שונות או רוכשים חבילות שבהן החלק הזה של כתובות ה-IP שונה.

ברמת הדף המקשר

ברמת הדף חשוב שהדף עצמו לא יהיה עמוק מדי בהיררכיה של האתר, אלא אם כן מדובר באתר מאוד פופולארי שגם דפים שנמצאים בארכיון שלו מקבלים דירוגים גבוהים. צריך גם לזכור שדף שהיום יושב בבלוג בעמוד הראשון יכול בהמשך להידחף למטה.

מלבד זאת הדף מן הסתם חייב להיות רלוונטי לדף אצלכם באתר אליו הוא מקשר. היום זה עניין שכבר הפך להיות מובן מאליו. מה שלא הפך להיות מובן מאליו זה שגם איכות התוכן בדף הזה משנה מאוד.

מכיוון שרוב ההחלפות היום הם משולשות או מורכבות יותר ומערבות לכל הפחות שלושה אתרים (אתר א' מקשר לאתר ב' ואתגר ג' מקשר לאתר א'), הקפידו שגם התוכן בעמוד שמקשר אליכם וגם התוכן בעמודים מהם אתם מקשרים יכללו תוכן באיכות גבוהה.

יכול להיות שתצטרכו לשלם על התוכן הזה בעצמכם במקום שהצד השני יספק לכם את התוכן, אבל זה רק יעזור לכם.

ברמת האתר המקושר

מכיוון שברמת האתר המקושר אנחנו צריכים להסתכל כאמור גם על פרופיל הקישורים, יש לנו עוד שני פרמטרים מאוד חשובים מלבד טקסט הקישור והעמוד המקושר אותם הזכרתי בהתחלה:

קצב הוספת הקישורים – חשוב להוסיף קישורים על בסיס חודשי לכל הפחות, אבל לא בקצב קבוע שייראה מלאכותי מדי. רוב הכלים המקצועיים לבדיקת קישורים יכולים להציג גרף של קישורים שנוספו והם מתחשבים גם בקישורים שהלכו לאיבוד בדרך.

כלומר, הגרף הזה צריך להיות עם עליה מתונה ובלי קפיצות חדות או זמנים "מתים".

מספר הדומיינים המפנים – כמו שכבר הזכרתי, לקישורי פוטר אין היום הרבה חשיבות ולכן המטרה היא להשיג קישורים מכמה שיותר דומיינים רלוונטיים, מספר הקישורים פר אתר פחות משנה, אלא אם כן מדובר על שני דפים שונים מאוד עם מילות מפתח שונות.

לסיכום

כמו שראיתם, למרות שכל הקישורים הם בסופו של דבר טקסט שמפנה לעמוד מסוים, ההבדל בין קישורים שונים יכול להיות גדול מאוד.

אני מקווה שעשיתי לכם סדר בראש ובפעם הבאה שתתחילו בקמפיין בניית קישורים בעצמכם (או תקבלו דו"ח כזה מחברת הקידום), יהיה לכם קל יותר להעריך את איכות העבודה ולצמצם סיכונים.

מאמר אורח מאת דניאל זריהן.

סטרא לימודים תוכן לעסקים בנושא עידן שמואל מייסד STRA שיווק דיגיטלי

מאגר הידע של STRA

מהווה חלק מאסטרטגיית תוכן רב ערוצי של המותג – נסביר בקצרה על הנושא…

עידן שמואל מייסד החברה בעל תואר שני עם התמחות בשיווק דיגיטלי וניסיון בתפקידי מנכ"ל בחברות בינלאומיות

עידן שמואל מייסד STRA ייעוץ פורץ דרך

מייצר לנו תכנים שווים ביותר, מלאי ערך להתפתחות עסקית איכותית
את התכנים אנחנו מפרסמים בכל ערוציה המדיה שלנו ובקהילה העסקית שפיתחנו להקת העסקים
סה"כ מעל 12 פלטפורמות שונות

בזכות התוכן האיכותי אנשים שלא הכירו אותנו נחשפים אל התכנים שלנו וחלקם מתחילים להתעניין במותג.
משלב ההתעניינות הם עוקבים אחרינו ובונים את רמת האמון במותג.

לאחר מכן יוצרים קשר

אנחנו משוחחים, אם יש לנו באמת ערך להעניק להם אז אנחנו משתפים פעולה

לאחר מספר מפגשים, הם מבינים את הערך המטורף שלנו וחלקם הופכים להיות שגרירים שלנו, עוזרים לנו להפיץ את הידע והרצון לעזור לעוד אנשים, וכל אחד יכול לעשות את זה בערוץ שהכי נוח לו, כי אנחנו מספקים שירות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות

הכי חשוב, את הכל אנחנו עושים באהבה  ובצרון אמיתי לעזור לעסקים

תשאירו פרטים וננסה לשתף פעולה (:

חברים שאהבו את המאמר הזה התעניינו גם במאמרים הבאים