ייעוץ אסטרטגי- בניית תוכנית אסטרטגית מלאה + דוגמא

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

בניית תוכנית אסטרטגית מתחילה מהמקום אליו נרצה להגיע. ממנו נגזור את כל השלבים עד שנגיע לפעולות שצרכים לבצע היום. התהליך הזה נקרא הנדסה לאחור (reverse engineering).

הכוונה שאנחנו נתחיל מהחזון שלנו, נקודת השיא הכי רחוקה שאנחנו מצליחים לדמיין, וממנה נגזור את המטרות והיעדים בדרך, עד שנבנה תוכנית פעולה מלאה. במאמר זה אני אסביר איך בונים תוכנית אסטרטגית ואתן דוגמאות לכל התהליך.

בואו נתחיל…

חזון

אצל כל אדם החזון שונה ומיוחד, וכל אדם מצליח לדמיין את נקודת השיא שלו בזמן אחר בעתיד. יש כאלה שיצליחו לדמיין מקסימום שנתיים קדימה, ויש כאלה שיכולים לראות 15 שנים קדימה. בואו ניקח לדוגמא 2 בעלי עסקים של חנות נעליים:

החזון של בעל העסק הראשון- בעוד 7 שנים להיות עם רשת חנויות הנעליים הגדולה בישראל.

החזון של בעל העסק השני- בעוד 4 שנים למצוא מנהל לחנות וליהנות מהכנסה פסיבית של 20 אלף ₪ בחודש.

הדבר לא חייב להיראות כמשהו יישים להיום. הוא מעל המציאות היומיומית שלנו. החזון בכל מקרה תמיד מתרחק מאיתנו, זוהי נקודת מוצא גבוהה שתמשוך אותנו למעלה. החזון הוא משהו דמיוני במידה מסוימת ולכן אנחנו מורידים מהחזון שלוחה במציאות. אנחנו קוראים לשלוחה הזאת מטרה!

מטרה

המטרה היא התוצאה שהכי תקרב אותנו אל עבר החזון שלנו, בטווח של שנתיים מהיום. בואו נמשיך את הדוגמא הקודמת:

בעל עסק ראשון:

חזון- בעוד 7 שנים להיות עם רשת חנויות הנעליים הגדולה בישראל.

המטרה- בעוד שנתיים חנות אחת בדרום, חנות אחת בצפון וחנות אחת במרכז.

בעל עסק שני:

חזון- בעוד 4 שנים למצוא מנהל לחנות וליהנות מהכנסה פסיבית של 20 אלף ₪ בחודש.

המטרה- מנהל חנות מקצועי שמובילה את החברה קדימה.

שימו לב שהמטרות נראות הרבה יותר פשוטות וקלות מאשר החזון שהרבה פעמים נשמע מפוצץ.

יעדים אסטרטגים לתוכנית אסטרטגית

מהמטרה אנחנו נגזור יעדים אסטרטגים. היעדים האסטרטגים הם תוצאות קריטיות, שיובילו אותנו הכי קרוב להשגת המטרה שהצבנו בטווח של שנה. לכל עסק יש לפחות 7 תחומי ליבה שונים, ויש עסקים מורכבים יותר שיש בהם הרבה יותר מ7 תחומים. אלו הם תחומי הליבה שיש בכל עסק והסבר קצר על כל תחום:

שיווק- איך מגיעים מבקרים לעסק?

מכירה- איך הופכים מבקר ללקוח?

תפעול- איך מתנהלת הפעילות השוטפת של העסק?

כוח אדם- מי משתתף בפעילות החברה?

מחקר ופיתוח- איך דואגים שהחברה תהיה רלוונטית תמיד?

פיננסים- איך אנחנו מטפלים בכסף ובהשקעות של החברה?

ניהול- איך משפרים את כל שאר התחומים ואיך יוצרים בקרה על העסק?

בואו נחזור לדוגמא שלנו וננסה למצוא תוצאה קריטית בכל תחום ליבה.

בעל עסק ראשון:

חזון- בעוד 7 שנים להיות עם רשת חנויות הנעליים הגדולה בישראל.

המטרה- בעוד שנתיים חנות אחת בדרום, חנות אחת בצפון וחנות אחת במרכז.

יעדים אסטרטגים- בעוד שנה מהיום תוצאות שאנחנו נרצה להשיג:

שיווק- 25 אלף עוקבים ברשתות החברתיות הרלוונטיות למותג.

מכירה- מכירת 13 אלף זוגות נעליים בחודש.

תפעול- חנות רווחית גם ללא התערבות הבעלים.

כוח אדם- מנהל חנות עצמאי.

מחקר ופיתוח- מערכת ניהול מלאי אוטומטית.

פיננסים- הכנסות של 75 אלף ₪ לאחר מס.

ניהול- נהלי עבודה כתובים ובפגישת בקרה שבועית.

בעל עסק שני:

חזון- בעוד 4 שנים למצוא מנהל לחנות וליהנות מהכנסה פסיבית של 20 אלף ₪ בחודש.

המטרה- מנהל חנות מקצועי שמוביל את החברה קדימה.

יעדים אסטרטגים- בעוד שנה מהיום תוצאות שאנחנו נרצה להשיג:

שיווק- עבודה מול חברת שיווק חיצונית.

מכירה- מכירה של 500 זוגות נעליים בחודש.

תפעול- סידור מחסן בצורה שברורה גם לעובדים מתחלפים.

כוח אדם- סגל עובדים חזק שאם אחד מהם עוזב המערכת ממשיכה לתפקד כרגיל עד שימצא מחליף.

מחקר ופיתוח- פיתוח המנהל העתידי של החברה מבחינת ניסיון ולמידה.

פיננסים- הכנסות של 17 אלף ₪ לאחר מס.

ניהול- מנגנון בקרה מסונכרן עם קופת החנות.

יעד פורץ דרך

מפה אנחנו ממשיכים ליעד פורץ דרך. זוהי תוצאה קריטית אחת שאם אנחנו משיגים אותה, היא פותחת לי את המפה להשיג את היעדים האסטרטגים שלי, שהם מקרבים אותי למטרה שהיא מקרבת אותי לחזון. חוזרים לדוגמא שלנו וננסה למצוא יעד פורץ דרך.

בעל עסק ראשון:

חזון- בעוד 7 שנים להיות עם רשת חנויות הנעליים הגדולה בישראל.

המטרה- בעוד שנתיים חנות אחת בדרום, חנות אחת בצפון וחנות אחת במרכז.

יעדים אסטרטגים- בעוד שנה מהיום תוצאות שאנחנו נרצה להשיג בכל 7 תחומי הליבה.

יעד פורץ דרך- בעוד חצי שנה מהיום אנחנו חייבים להשיג מנהל חנות עצמאי, שיכול להוביל את החנות ללא עזרת הבעלים.

בעל עסק שני:

חזון – בעוד 4 שנים למצוא מנהל לחנות וליהנות מהכנסה פסיבית של 20 אלף ₪ בחודש.

המטרה- מנהל חנות מקצועי שמוביל את החברה קדימה.

יעדים אסטרטגים- בעוד שנה מהיום תוצאות שאנחנו נרצה להשיג בכל 7 תחומי הליבה.

יעד פורץ דרך- בעוד חצי שנה מהיום אנחנו חייבים להשיג עובד רציני, בעל פוטנציאל להוביל את החנות לבד בעתיד.

שימו לב שאם השגנו את היעד פורץ דרך שלנו נוכל להשלים את כל יתר היעדים האסטרטגים שלנו בחצי שנה שנשארה.

תוכנית אסטרטגית לפעולה

מכאן אנחנו צרכים להכין תוכנית פעולה, שמתייחסת רק ליעד פורץ הדרך שלנו. הכוונה מה הפעולות שצרכים לעשות כדי להשיג את היעד פורץ הדרך. את תכונית הפעולה אנחנו מסדרים בסדר פעולות כרונולוגי מהקרוב ביותר ועד הגשמת היעד פורץ דרך.

לדוגמא:

1.1.2021- החלטה אילו תכונות אנחנו מחפשים במנהל החדש.

3.1.2021- פרסום מודעה ברשת האינטרנט.

10.1.2021- ביצוע ראיונות עבודה ל 5 עובדים פוטנציאלים.

17.1.2021- התחלת פעילות לעובד החדש.

וזה ממשיך עד להגעה ליעד פורץ הדרך, שיקדם אותנו אל עבר היעדים האסטרטגים, שיקדמו אותנו אל עבר המטרה, שתקדם אותנו אל עבר החזון. לתוכנית הפעולה אנחנו דואגים לעשות בקרה, לסמן משימות שעלולות להיות מאתגרות בדרך, ולחשוב על דרכי פתרון יצירתיים. יש מספר מודלים שבעזרתם ניתן לעשות את זה ולהתגבר על מכשולים מטורפים.

תוכנית אסטרטגית- סרגל כלים

בסופו של דבר, כדי להגשים את החזון שלכם, אתם חייבים לעבוד עם תוכנית אסטרטגית מסודרת ומקצועית שתצייר לכם תמונה סופית ודרך ברורה לכל התהליך. זכרו שיש המון דרכים להגיע לתוצאה שאתם רוצים, ואפשר להגשים כל דבר, אם מוכנים לעבוד קשה ועם אסטרטגיה ברורה שמתאימה לכם באופן אישי.

להרחבת הידע בנושא- לחצו כאן!

בואו ללמוד ולקבל טיפים על תהליך ייעוץ אסטרטגי שנושא- לחצו כאן!

מי אני ?

לוגו סטרא לימודים

מאגר הידע של STRA

מהווה חלק מאסטרטגיית תוכן רב ערוצי של המותג – נסביר בקצרה על הנושא…

עידן שמואל מייסד החברה בעל תואר שני עם התמחות בשיווק דיגיטלי וניסיון בתפקידי מנכ"ל בחברות בינלאומיות

עידן שמואל מייסד STRA

מייצר לנו תכנים שווים ביותר, מלאי ערך להתפתחות עסקית איכותית
את התכנים אנחנו מפרסמים בכל ערוציה המדיה שלנו ובקהילה העסקית שפיתחנו להקת העסקים
סה"כ מעל 12 פלטפורמות שונות

בזכות התוכן האיכותי אנשים שלא הכירו אותנו נחשפים אל התכנים שלנו וחלקם מתחילים להתעניין במותג.
משלב ההתעניינות הם עוקבים אחרינו ובונים את רמת האמון במותג.

לאחר מכן יוצרים קשר

אנחנו משוחחים, אם יש לנו באמת ערך להעניק להם אז אנחנו משתפים פעולה

לאחר מספר מפגשים, הם מבינים את הערך המטורף שלנו וחלקם הופכים להיות שגרירים שלנו, עוזרים לנו להפיץ את הידע והרצון לעזור לעוד אנשים, וכל אחד יכול לעשות את זה בערוץ שהכי נוח לו, כי אנחנו מספקים שירות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות

הכי חשוב, את הכל אנחנו עושים באהבה  ובצרון אמיתי לעזור לעסקים

תשאירו פרטים וננסה לשתף פעולה (:

חברים שאהבו את המאמר הזה התעניינו גם במאמרים הבאים