ניהול מוניטין דיגיטלי
ניהול מוניטין דיגיטלי הוא מונח המתייחס לתוצאות וחוות הדעת אותן ניתן לאתר אודות אדם, חברה, ארגון או גוף ברחבי האינטרנט, בגוגל וברשתות החברתיות.
כותב התוכן עידן שמואל, בעל תואר שני עם התמחות בשיווק דיגיטלי, יועץ אסטרטגי מוסמך מטעם יחידת החוץ של הטכניון, ניסיון בתפקידי סמנכ"ל ומנכ"ל בחברות בינלאומיות, מייסד המותג STRA שיווק דיגיטלי.
לרוב מתייחסים למונח בעיקר כמונח מונע למשהו שלילי שקרה. קיימות ברחבי האינטרנט תוצאות שמאירות את האדם או העסק באור לא חיובי [כתבות או אזכורים שליליים למשל]. מתחילים תהליך של ניהול מוניטין הכולל כתיבת כתבות חיוביות בתשלום במטרה להוציא את התוצאות השליליות ולדחוק אותן לסוף התור ככה שכמעט ואין סיכוי שמישהו יראה אותן.
התוצאות השליליות יכולות להופיע עקב מקרה נקודתי או ע"י מתחרה שביצע פעולה יזומה, התקשרות עם אדם שלילי ולעיתים גם מחוסר מזל.
כל אדם יכול לייצר מניפולציה ברחבי האינטרנט כדי לפגוע במוניטין של אדם, חברה, ארגון או גוף כלשהו. אמורה להיות חקיקה אבל בפועל אין כמעט אפשרות לאכוף את זה.
איך משפרים את המוניטין השלילי בגוגל
כדי לשפר את המוניטין השלילי בגוגל יש צורך בהעלמת התוצאות השליליות. באידיאל, היינו רוצים למחוק את התוצאות השליליות אבל זה כמעט ובלתי אפשרי ולכן אנחנו נסתפק בלדחוק את התוצאות השליליות לסוף התור ע"י כתיבת כתבות חדשות בתשלום.
כדי לבצע את הדחיקה אנחנו נרצה לתפוס את השטחים הפרסומיים – אלו חלק מהפעולות שנדרש לבצע:
- סידור אזור ראשי ויעודי בדמות אתר לאותו אדם, גוף או חברה.
- הכנסת תוכן חיובי מתחדש ועדכני בתוך האתר.
- יצירת כתבות חיוביות הכוללות קישור ממגוון אתרים אמינים, שגוגל "סומך עליהם", לאתר הראשי וכך לשפר את האוטוריטה.
- הוספת תמונות חיוביות, אלמנטים דיגיטליים ופוסטים לשיווק ברשתות חברתיות.
השפעת תמונות ופוסטים ברשתות החברתיות
מנוע החיפוש של גוגל יודע לסרוק את רוב הפרטים ברשת האינטרנטית ולהציג אותם במקרה הצורך. כך, לדוגמא, אם נעלה פוסט בפייסבוק שלנו שמדבר על אדם או חברה ספציפית הוא יכול להופיע במנוע החיפוש של גוגל אפילו בתור תוצאה ראשונה, לכן יש כאן סכנה אבל גם הזדמנות. אם נדע לבנות את הפוסטים בצורה חיובית ונכונה שמתאימה למנוע החיפוש של גוגל נוכל, באמצעות הרשתות החברתיות, להשתלט על חלק מהאזורים הפרסומיים.
כדי שגוגל יאשר שתוכן מסוים הוא מספיק אמין כדי להיות מוצג במקומות הראשונים, הוא צריך סוג של אסמכתא, האסמכתא נאספת ממספר מקורות שונים אחרים שמצביעים שהמידע הזה הוא נכון, כך שאם אנחנו נעלה את המידע גם באתרים השונים וגם במגוון רשתות חברתיות, כמו למשל טיקטוק, פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, יוטיוב, גוגל מיי ביזנס, פינטרסט, לשעבר טוויטר x ועוד, גוגל יפרש את המידע כאמין יותר וכך ידחק תוצאות "פחות אמינות בעיניו" שמופיעות רק ברשת חברתית אחת או אתר אחד.
מנוע החיפוש של גוגל מאפשר גם חיפוש של תמונות וסרטונים. בכל תמונה נוכל להוסיף אלמנט שנקרא טקסט אלטרנטיבי, גוגל מבקש שנמלא אותו בכל תמונה שעולה ברחבי האינטרנט, גם ברשתות החברתיות, הטקסט האלטרנטיבי אמור להציג הסבר במלל כתוב לגבי תוכן התמונה. גוגל משתמש בו גם כדי להבין איזה תמונות מתאימות לכל תוצאת חיפוש וככה ניתן גם להעלות את האמון של גוגל בכל פוסט שיש בו גם תמונה.
בערך באותה הצורה עובד גם יוטיוב שהוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל. אנחנו צריכים להסביר במלל מה הצופה אמור לראות וגוגל משתמש בתיאור הזה כדי להתאים תוצאות לחיפושים רלוונטיים.
ככל שהמקור שמפרסם את התוצאה יותר "אמין" בעיני גוגל, ככה הסיכוי שלו, להתברג במקום גבוה יותר, עולה. למשל, אם אני אפתח אתר חדש ללא ותק וללא קישורים שאליהם נכנסים מאתרים אחרים ואפרסם בו כתבה, הסיכוי שגוגל יכיר בכתבה הזאת כמשהו רשמי ויתן לה להתברג במקום גבוה יותר על פני כתבה אחרת שממוקמת במקום נמוך יותר בגוגל, מאשר אם הייתי מפרסם את אותה הכתבה במקור שמבחינתו מדורג גבוה ובעל ותק ונחשב כאוטוריטה כמו למשל אתר של מוסד ממשלתי, אוניברסיטה או אפילו אתר חדשות מפורסם כמו YNET.
כדי להצליח לתפוס הרבה מקומות ראשונים ולדחוק מקורות אחרים זה לא מספיק רק להוציא קישורים מאתר אחד או סוג אתר אחר, צרכים לבנות תמהיל קישורים נכון "אמיתי" שלא יראה מזויף לגוגל. יש צורך לשלב אתרי חדשות כלליים, אתרים רשומים של מוסדות או ארגונים גדולים ואתרי נישה בעלי כוח שמתעסקים באותו תחום רלוונטי.
תוכן באתר
גם מפורסמים ומשפיענים נחשבים לאוטוריטה בתחום. לרוב, משתמש ברשת חברתית שיש לה הרבה עוקבים נחשב בעל כוח מבחינת הרשת החברתית וגם מבחינת גוגל ככה שאם נפרסם תמונה עם מפורסם או שהוא מפרסם אצלו תמונה ומתייג אותנו יש סיכוי גבוה יותר שנקבל חשיפה גדולה יותר ומקום טוב יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.
מי שהזמין את התוכן הוא בדרך כלל הנהנה העיקרי, וזה בא לידי ביטוי בצורה הבאה:
- כניסות חדשות ואיכותיות של אנשים שקראו תוכן שנראה להם אמין וממנו הם עוברים לאתר הראשי ויכולים להפוך לעוקבים/לקוחות, או אנשים בעלי דעה חיובית.
- הגדלת מידת האוטוריטה בעיני גוגל – כל קישור איכותי שיצא מאתר אחד לאתר אחר יעזור לגוגל להבין שאתר מסוים הוא אמין יותר כי יותר אתרים מצביעים עליו כמקור ידע מהימן.
- תפיסת מקום ראשי בגוגל עם תוצאה חיובית שדוחקת תוצאה שלילית ומשפרת את התמהיל הכללי.
ניהול המוניטין הוא לא עסק פשוט, והוא נחשב לאלמנט המורכב ביותר בתחום השיווק הדיגיטלי. יש צורך בידע רב והבנה עמוקה של האלגוריתמים בכל פלטפורמה דיגיטלית, טעות קטנה יכולה להפיל את כל המגדל וליצור נזק בלתי הפיך.
ניהול מוניטין זמן עבודה ועלויות
יש מגוון חברות מקצועיות בעולם ובודדות בישראל שיכולות לבצע את המשימה בצורה טובה ומקצועית.
זמן העבודה הממוצע כדי להתחיל לראות שיפור בתוצאות הוא 3-6 חודשים, זמן סביר להעלים את כל התוצאות השליליות הוא תהליך שאורך שנים ומשתנה מאדם לאדם או מחברה לחברה ותלוי בסוג התוכן והתקציב, גם לאחר סיום העבודה צריכים עדיין לתחזק את המערך שבנינו כי תמיד יכול לצוף תוכן שלילי חדש.
העלויות משתנות בהתאם לגודל האתגר, מה שאומר שככל שאדם מפורסם יותר או החברה גדולה יותר ונכנסו למצב של תוצאות שליליות, ניהול המוניטין ידרוש משאבים רבים יותר וכך גם העלות תגדל בהתאם.
המחיר ההתחלתי לניהול מוניטין מקצועי מתחיל מ 6,000 ₪ בחודש ויכול להגיע עד לעשרות ומאות אלפי שקלים.
תהליך עבודה לניהול מוניטין תקין
- ייעוץ ראשוני ובניית אסטרטגיה לניהול
- יצירת/שדרוג אתר ראשי
- יצירת/שדרוג עמודים ברשתות החברתיות
- כתיבת תוכן והעלאתו לאתר הראשי
- צילום ועיצוב תמונות
- רכישת קישור באתר חיצוני הכולל כתיבת תוכן ותמונות מתאימות
- ניהול רשתות חברתיות והעלאת תכנים
- איתור תוכן שלילי ברגע אמת באמצעות תוכנות ניטור
- תוכנות מעקב אחר שינויי מיקום
- פניה יזומה לפלטפורמות דיגיטליות ואימות בעלות